A dús vitaminforrás – Lenmag

A dús vitaminforrás – Lenmag

Amilyen kicsi, olyan hatásos. Számtalan olyan anyagot tartalmaz, melyek elengedhetetlenek az egészségünk megőrzéséhez. Érdemes tudatosan beépíteni az étrendünkbe.

A lent évezredek óta termesztik a rostjáért, melyből textíliák készülnek, valamint magjáért és az abból sajtolt olajért.

  • A lenmagban található olaj nagy mennyiségben tartalmaz Omega 3 és Omega 6 zsírsavakat, melyek elengedhetetlenek a szív megfelelő működéséhez, a vérnyomás szabályozásához és megakadályozzák az érfalak meszesedését.
  • Rendkívül gazdag káliumban, magnéziumban, kalciumban, vasban, cinkben, nátriumban, kobaltban, foszforban. Az egész szervezetünkre, szinte tetőtől talpig jótékony hatással van.
  • Természetes gyulladásgátló, a lenolaj külsőleg ekcéma és pattanásos bőr kezelésére alkalmas, belsőleg pedig gyomorhurut és gyomorfekély kezelésére. Segít regenerálni a nyálkahártyát.
  • Egyaránt találhatók benne oldható- és nem oldható rostok. Bevethető bélrenyheség és székrekedés esetén.
  • A magban található fitoösztrogének rákmegelőző hatásúak, valamint erősítik az immunrendszert és enyhítik a reumás panaszokat.

A legtöbb tápanyag akkor szabadul ki a magból, ha megdaráljuk. Ha egészben vagy csak éppen hogy összerágva nyeljük le a magvakat, azok áthaladnak az emésztőrendszeren anélkül, hogy a bennük lévő tápanyagok hasznosulnának. Ennek az az oka, hogy a maghéj felületén található nyálkaanyag nem emészthető. Darált formában belekeverhetjük kefirbe, joghurtba, zabkásába, müzlibe, de ízesíthetjük vele a salátákat is. Őrölt lenmaggal a fasírtokat és a húsgombócokat is ízletesebbé tehetjük és hozzáadhatjuk sütemények, kalácsok tésztájához is.

A lenolajjal szintén ízesíthetők a saláták, pestók.

Fontos tudni, hogy a lenolajat és lenmagot kisgyermeknek ne adjuk cianogén glikozid tartalma miatt. Mind a lenmag, mind a lenolaj befolyásolja a gyógyszerek felszívódását, ezért a gyógyszerbevétel és a lenmagtermékek fogyasztása között teljen el legalább két óra.