Cékla – A rubinvörös egészség

Cékla – A rubinvörös egészség

A cékla rendkívül gazdag tápanyagokban, élelmi rostokban és fitovegyületekben. Elsősorban a gumójáért termesztik, de a növény többi része is hasznosítható, levele például salátába tehető. Mivel a téli időszakban kevés zöldség és gyümölcs termeszthető, a cékla az egyik legjobb téli vitaminforrás.

A cukorrépával rokon céklát már a főníciaiak és a rómaiak is termesztették. Gyógyhatását fogfájás csillapítására, a szervezet erősítésére használták.

  • A céklában található növényi festékanyag, a betacianin, védi szervezetünk sejtjeit a rákkeltő anyagoktól. A festékanyagból akkor marad a legtöbb a céklában, ha héjastól megsütjük. A főtt cékla is tápláló és vitamindús, de a főzés során a folsav mennyisége is csökken a zöldségben. Célszerű a levesekhez vagy savanyúságokhoz a főzőlevet felhasználni, mert a növény folsav- és B-vitamin tartalmának egy része ebbe kerül át.
  • Nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, ami segíti az izmok munkáját, javítja az állóképességet. Megtalálható még benne kalcium, vas, foszfor, nátrium, vitaminok közül pedig a C-vitamin, az A- és B-vitamin. Kiváló vérképző, könnyen emészthető és a benne található anyagok nagyon jól felszívódnak a szervezetben.
  • A céklában található élelmi rostok csökkentik a koleszterinszintet.
  • A céklából kipréselt lé enyhíti a gyomorsavtúltengés okozta panaszokat, erősíti az immunrendszert, lazítja a székletet. Fogyaszthatjuk a céklalevet tisztán, de keverhetjük sárgarépalével is. Így egy kiváló májtisztító, méregtelenítő italt kapunk. A gyömölcscentrifugával préselt céklaléből immunerősítésre hetente 1-2 alkalommal egy csészével ajánlatos fogyasztani, míg nátha, influenza, gyomorbántalmak esetén akár napi 1 decit is ihatunk.

Ha a családban gyakran előfordult vese- vagy epekövesség, akkor kérjük ki orvosunk tanácsát, a céklafogyasztással kapcsolatban, mert a növény levelei sok oxalátot tartalmaznak.

Van, akinek a szervezete nem tudja lebontani a cékla festékanyagát, ami a vizeletet enyhén vörösre színezi. Ez ijesztő látvány lehet, de teljesen ártalmatlan jelenség.

Ezt a fantasztikus zöldséget számtalan formában elkészíthetjük és fogyaszthatjuk. Paradicsomszeletek helyett a szendvicsre tehetünk savanyított céklakarikákat. A megfőzött céklát összetörhetjük és joghurtot és egy kis ecetet, sót hozzátéve finom krémlevest kaphatunk. A meghámozott és lereszelt nyers céklához adhatunk egy kis balzsamecetet, mustárt és kaprot és kiváló köret lehet a grillezett húsokhoz.

A sütőben sütött cékla őrzi meg legjobban ásványi anyag- és vitamintartalmát.

Fűszeres, sült cékla

  • 2 db cékla
  • méz
  • 1 citrom
  • oregánó
  • olíva olaj

A céklákat jó alaposan megmossuk, meghámozzuk majd négyfelé vágjuk. (Ha nagyobb méretű, lehet több részre is vágni.) Egy sütőtálba egymás mellé helyezzük a szeleteket, megszórjuk oregánóval és egy kis sóval. Egy tálkában összekeverjük egy fél citrom levét 1 evőkanál mézzel és 3 evőkanál olíva olajjal. Rálocsoljuk a céklaszeletek tetejére. A tálat befedjük alufóliával és előmelegített sütőbe tesszük. Közepes hőfokon, 45 perc alatt készre sütjük a céklákat. Köretként tálalhatjuk sültekhez, de önmagában is nagyon finom. Aki szereti a sárgarépát, az azt is darabolhat mellé, a sütés előtt.