Nyúlárnyék az egészségért - Az ízletes spárga jótékony hatásai

Nyúlárnyék az egészségért - Az ízletes spárga jótékony hatásai

A népnyelvben csirágként vagy nyúlárnyékként emlegetett spárga, rengeteg tápanyagot tartalmaz. Alacsony a zsír- és nátriumtartalma. Több évszázada ismertek gyógyhatásai.

A spárga enyhe hashajtó és vízhajtó hatású, segíti a szervezet méregtelenítését. Ahhoz, hogy a benne lévő tápanyagok nagy része megmaradjon, gőz fölött párolva készítsük el vagy süssük meg. Ha mégis főzzük, akkor a főzőlevét ne öntsük ki, használjuk fel levesekhez, vagy szószok készítéséhez.

Mi található benne?

  • B6 vitamin: erősíti az immunrendszert, oldja a menstruációs feszültséget, a terhesség korai szakaszában jelentkező hányingert csökkenti.
  • Folsav: védi a szívet, megelőzi a rákos elváltozásokat, a magzat fejlődésében is fontos szerepet játszik, mert megakadályozza a velőcső-záródási rendellenességek kialakulását.
  • Rutin: egy antioxidáns flavonoid, mely C-vitaminnal együttműködve védi az erek egészségét.
  • Élelmi rost: csökkenti a koleszterinszintet és segíti az emésztést.
  • Aszparagin: aminosav, mely vértisztító és lúgosító hatású.

Több fajtája létezik: fehér, zöld és lila színű. A zöld spárga íze kifejezettebb, klorofilban gazdag és magas a C-vitamin tartalma. A fehér spárga íze lágyabb, de elkészítés előtt meg kell hámozni, mert különben kesernyés lesz. A lila spárga hazánkban nagyon ritkán kapható.

A spárgát fogyaszthatjuk nyersen, facsarva is. Tehetünk mellé a facsaróba uborkát is, így még finomabb lesz az íze.

Sajtos sült spárga

A megtisztított spárgákat forgassuk meg egy kis olívaolajban, majd miután a jénai tálba fektettük őket, locsoljuk meg tejföllel és szórjuk meg parmezán sajttal. Előmelegített sütőben, 180-200 fokon süssük körülbelül 15 percig.