Mudrák, a lélekre és testre ható kéztartások 1. rész

Mudrák, a lélekre és testre ható kéztartások 1. rész

Lelkünkre és agyunk meghatározott területeire hatnak. Nagyszerűségük abban rejlik, hogy szinte bárhol és bármikor használhatjuk ezeket a gyakorlatokat. Segítenek a betegségek megelőzésében, enyhítésében, lelki problémáink leküzdésében és spirituális fejlődésünkben is.

Ezeket a látszólag teljesen egyszerű technikákat a megvilágosodott jógamesterek hagyták ránk. Indiában a mudrák a vallási szertartások részét képezik, és a tánc is gazdag ilyen kéztartásokban. Szerepük a buddhizmusban is jelentős, gyakran láthatjuk ezeket a gesztusokat, a Buddhát ábrázoló képeken, szobrokon.

Az ujjak energiája

A mudrák az öt elem tanára épülnek. Eszerint minden ujjunkhoz tartozik egy elem, egy ennek megfelelő anyagi minőség és energia. Minden elem hatással van egymásra is.

A hüvelykujjhoz a tűz elem tartozik, testi szinten az anyagcserére van hatása.

A mutatóujjhoz a levegő elem tartozik, testi szinten az intuícióra hat.

A középső ujjhoz a fém elem tartozik. Spirituális szinten a felsőbb világgal történő kapcsolatot segíti.

A gyűrűsujjhoz a föld elem köthető, hat a testhőmérséklet szabályozására és az immunrendszer működésére.

A kisujj eleme a víz. A szexualitásra, hangulatra kiható energiája van.

Gyakorlatok testi panaszok enyhítésére

Ha keveset mozgunk, gondok gyötörnek, stresszes az életünk – ami valljuk be, a mai rohanó világban nagyon is jellemző – kibillenünk az egyensúlyunkból, és könnyebben megbetegszünk.

Fontos leszögezni, hogy önmagában egy mudra nem tud egy betegséget maradéktalanul megszüntetni. Tüneteinek enyhítésére képes, és beindítja a test öngyógyító képességét, de ahhoz, hogy leküzdjük a problémánkat, fontos rájönni, mi a betegség valódi oka. Az olyan negatív érzések, mint a gyűlölet, harag, irigység megbetegíthetnek.

Tegyük fel a kérdést magunkban, milyen külső behatásra válaszul alakítottuk ki magunkban a betegséget, vagy mi az, ami ellen így védekezünk. Az is elképzelhető, hogy nem tudtunk valakinek megbocsátani és évek, évtizedek óta hordozzuk magunkban a fájdalmat, amely aztán megbetegített.

Az alábbi néhány mudra, a mindennapi életben nagyon jól hasznosítható.

1. Élet - mudra

Növeli a vitalitást, csökkenti az idegességet, javítja a látást.

Mindkét kézzel érintsük össze a hüvelyk-, gyűrűs-, és kisujj hegyét. A többi ujj legyen kinyújtva. Szükség esetén 5-10 percig végezzük. Hosszú ideje fennálló problémánál naponta 2-3 x 10 percig végezzük.

Hatását vizualizációval lehet fokozni.

Csukjuk be a szemünket. Miközben mindkét kézen tartjuk a mudrákat, képzeljünk magunk elé egy fát. Belégzéskor lássuk, ahogy az energia a gyökereken keresztül beáramlik, a lassú kilégzés alatt pedig, az energia egyre feljebb és feljebb jut a fa törzsén és ágaiban, majd a lombkoronán keresztül elhagyja azt.

2. Felegyenesedett - mudra

Fokozza a szervezet ellenállását a légúti fertőzésekkel és a megfázással szemben.

Ujjainkat kulcsoljuk össze úgy, hogy az egyik hüvelykujjunk függőleges maradjon. A függőleges hüvelykujjunkat fogjuk közre másik kezünk hüvelyk-, és mutatóujjával.

Megelőzés céljából, a hidegebb hónapok beállta előtt naponta 5-10 percig végezzük, légúti betegség esetén naponta 3 x 10 percig.

3. Kagyló – mudra

Enyhíti a torokproblémákat, nyugtató hatású.

Jobb kezünk négy ujjával fogjuk közre bal kezünk hüvelykujját, és a kinyújtott jobb hüvelykujjunkkal érintsük meg a kinyújtott bal középső ujjunkat. Kezeink így, egy kagylóra hasonlítanak.

Szükség esetén naponta 3 x 10 -15 percig végezzük.

Hatását erősíthetjük, ha a gyakorlat közben gondolatban magunk elé képzeljük a kék színt.

4. Ég - mudra

Hallási zavarokra vagy fülfájásra használható.

Mindkét kezünkön hajlítsuk be a középső ujjunkat, úgy, hogy az ujjbegyünk megérintse a tenyerünket, majd a hüvelykujjunkkal nyomjuk le a középső ujjat. A többi ujj nyújtva van.

Kúraszerűen naponta 3 x 15 percig végezzük.

5. Kalesvara – mudra

Javítja az emlékezőtehetséget, és jó hatása van a függőségek csökkentésében (például dohányosoknál).

Érintsük össze a hüvelykujjak és a középső ujjak hegyét, valamint a mutatóujjak első két ujjpercét. A többi ujjunkat hajlítsuk be. A hüvelykujjak a mellkas felé nézzenek.

Kúraszerűen naponta 15-20 percig végezzük.

6. Vitarka - mudra

Hatásos álmatlanság esetén, belső feszültségek oldására. Tisztábbá teszi a szellemet.

A Krisztust ábrázoló ikonokon vagy több Buddha szobron láthatjuk ezt a mozdulatot.

Mindkét kéznél a mutatóujjunkat hajlítsuk a hüvelykujj alá, a többi ujj nyújtva van.

Szükség esetén 10-15 percig végezzük.

Hatását fokozhatjuk, ha gondolatban fehér fényt képzelünk magunk köré

 

Mudra fotók: Páli Zsuzsanna

A cikk megjelent a Női Portálon is 2014. szeptember 1-jén.